Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Heleen & Stijn - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Heleen & Stijn - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur

Door: Heleen & Stijn

Blijf op de hoogte en volg Heleen & Stijn

29 September 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na 1 maand in het geïsoleerde Sulawesi (Indonesië ) te hebben vertoefd, was het weer tijd voor het bevredigen van onze obligatoire portie Westerse behoeften. Deze keer gingen we dit niet opzoeken in Singapore, maar in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Kuala Lumpur betekent modderstad omwille van twee modderige rivieren die door de stad stromen. Die naam doet de stad echter niet de eer aan die ze verdiend. Het is een immens uitgestrekte stad met veel welvaart en bijhorende skyskrapers, stadsparken en dierparken, en een verscheidenheid aan bezienswaardigheden. DE attractie van KL, die er letterlijk en figuurlijk met kop een schouders boven uit steekt, is de Petronas torens. De 414 meter hoge torens functioneren overdag als kantoorgebouwen en s’ nachts als lantaarnpalen die zo goed als de hele stad verlichten (zie foto). In het gigantische winkelcentrum onder de torens (Suria KLCC) zijn we allebei naar de kapper gegaan (wat echt wel nodig was), speurden we naar koopjes om onze versleten kleren te vervangen en aten we lekkere steak met frietjes. Verder bezochten we nog een prachtig vogelpark (zie foto’s), het Islamitisch museum (Maleisië is een moslimland), een luxueus theehuis (zie foto) en de grootste moskee van de stad, de jama masjid (zie hilarische foto). Als je door de oude stad loopt herken je in de bouwwerken meteen de hand van de Engelse en Nederlandse kolonisatoren, die in 1959 plaats hebben moeten ruimen voor een onafhankelijke Maleisische regering. De kapitalistische politiek van deze nieuwe regering, gebaseerd op palmolie- en aardolieproductie, heeft zijn vruchten afgeworpen en maakt momenteel van Maleisië het rijkste land in Zuid-Oost Azië. Een spijtig gevolg is wel dat het hele land ontsierd is door uitgestrekte palmplantages. Diegenen die zoeken naar een authentieke tropische jungle komen dus van een kale reis terug, met uitzondering van een aantal nationale parken verspreid over het land en Borneo natuurlijk. In Borneo zijn we spijtig genoeg niet geraakt, maar wel hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om het oudste stukje oerwoud ter wereld (Taman Negara NP) te bezoeken. Het 130 miljoen jaar oude regenwoud herbergt nog tijgers, neushoorns, tapiërs, apen, olifanten en miljoenen insecten (zie foto’s). We maakten er een wandeling naar de top van een heuvel met als beloning een wijds uitzicht over de vallei. Verder deden we er een prachtige boottocht door het natuurgebied, wandelden tussen de toppen van de bomen en bezochten een dorpje van de lokale bewoners die leven van wat ze in het oerwoud vinden. Na twee weken op een gemakkelijke wijze door dit toeristisch ingesteld land te reizen, waren onze batterijen opnieuw volledig opgeladen. We zijn helemaal klaar om minder platgetrapte paden te bewandelen. Selamat Datang, Maleisië. Op naar India…

• 06 Oktober 2010 - 14:17

Leen:

Hoi pipeloi, fijn om alweer een nieuw verslag te lezen. Wat een mooie foto's!!Kan ze allemaal zien hè, hihi. Maar ik mis precies nog steeds een stuk; Heleen 3 weken ih klooster? Ik ben echt ah aftellen nu, naar het moment dat jullie terug thuiskomen. Heel veel kussen en knuffels, Leen

• 07 Oktober 2010 - 09:26

Stijn En Heleen:

Hi sissy! Wij hebben onlangs de tijd gevonden om onze site up te daten met wat reisverslagen. Toch zijn we nu nog steeds een kleine 2 maanden achter op schema. Momenteel zitten we te puffen in de Indische woestijn (Rajasthan). Daarvoor hebben we een hele tijd in de himalaya vertoefd waar Heleen een boedhistisch seminarie heeft gevolgd. Onze terugkeer begint stilletjes aan dichterbij te komen he! Vele groetjes en veel goede moed met de verbouwingen. Wij duimen!!
    xxx Stijn en Heleen

• 11 Oktober 2010 - 08:31

Mia Wouters:

hallihallo Stijn en Heleen,
    met belangstelling heb ik tot nogtoe jullie reisverslagen gelezen. Wat lijkt het lang geleden dat jullie vertrokken zijn. Soms vergeet ik zelfs aan jullie te denken maar dan komt er opeens weer zo'n tof bericht en besef ik wat een geweldige tijd jullie beleven. Gaan jullie nog ooit wennen aan België?
    Geniet nog maar met volle teugen, wij waken wel over ons land!! Met de familie hier is alles oké. Meer nieuws daarover zal er wel regelmatigvan jullie ouders komen. Ik begin nu wel echt uit te zien naar jullie thuiskomst.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van OmaMeterTanteMamaMia

• 10 November 2010 - 16:04

Lies Vanbrabant:

één van jullie meest geslaagde gewaden op foto 7, hihi.

• 11 November 2010 - 03:56

Stijn:

idd Lies, maar zie je ook de heilige kleurencombinatie? :=)